(згідно стандартів Євросертифікату)
Український психотерапевтичний університет здійснює фахову теоретичну, методологічну та практичну підготовку психотерапевтів згідно стандартів Європейської Асоціації психотерапії та Положення Української Спілки психотерапевтів (УСП) "Про Реєстр фахівців з психотерапевтичного консультування УСП" .
Український психотерапевтичний університет – громадська організація, основною метою якої є об'єднання спеціалістів-психологів, психотерапевтів для сприяння розвитку і еволюції психотерапії в Україні. Українська Спілка Психотерапевтів (УСП) - всеукраїнська громадська організація, основною метою якої є сприяння розвитку сучасної психотерапії в Україні, заснована в 1996 році. УСП є дійсним членом Європейської Асоціації Психотерапії.
Згідно світової практики, психотерапевтичну освіту (як практичне підвищення кваліфікації на базі державного диплому про вищу освіту в області гуманітарних чи медичних наук) надають майже переважно громадські професійні організації і асоціації. І це є цілком закономірно, виходячи із особливостей завдань і структури психотерапевтичної освіти.
Згідно стандартів Європейської Асоціації Психотерапії структуру психотерапевтичної освіти становлять чотири розділи:
- Теорія
- Власний досвід
- Самостійна психотерапевтична практика під супервізією
- Супервізія
Стандартами завершеної психотерапевтичної освіти є наступні:
- теорія – не менш ніж 600 годин, в т.ч. психіатрична пропедевтика – 150 годин.
- власний досвід – не менш ніж 300 годин,
- самостійна психотерапевтична практика під супервізією – не менш, ніж 600 годин,
- супервізія – не менш, ніж 150 годин.
Завершеною психотерапевтична освіта вважається тоді, коли кандидат оволодів всіма чотирма розділами. Лише це служить підставою для включення в Реєстр психотерапевтів УСП і клопотання про надання Європейського сертифікату з психотерапії, як і продовження професійного вдосконалення в рамках УСП та УПУ (отримання статусу спостерігача, навчаючого ко-терапевта, навчаючого терапевта, супервізора).
Важливо, щоб кількість годин (цифра) мала не абсолютне, ідеальне чи символічне значення, а щоб кількість годин була трансформована у якість психотерапевтичної роботи. Оцінка якості психотерапевтичної підготовки здійснюється в рамках кваліфікаційних процедур (процедура завершення психотерапевтичної освіти).
І. Теорія
Згідно Страсбурзької декларації з психотерапії (1990 р.) Український психотерапевтичний університет (разом із Українською спілкою психотерапевтів та Європейською асоціацією психотерапії) працює задля становлення в Україні психотерапії в якості:
- окремого, незалежного фахового виду діяльності, що має своє наукове (теоретичне, методологічне та практичне) підґрунтя
- окремої науки, що посідає своє окреме місце серед гуманітарних та медичних наук.
Доступ до психотерапевтичної освіти надається спеціалістам, які мають попередню підготовку в різноманітних галузях гуманітарних та суспільних наук (вища або незакінчена вища освіта державного зразка). Курси, отримані протягом освіти в університеті державного зразка, є необхідною але не достатньою вимогою для продовження психотерапевтичної освіти та зараховуються в якості частини необхідної теорії.
Опанування теоретичними знаннями в галузі психотерапії передбачає:
- вивчення базової психотерапевтичної теорії, що є спільною для всіх методів психотерапії
- спеціалізація згідно обраного методу психотерапії.
Грунтовна та всебічна теоретична підготовка впродовж 4 років передбачає отримання знань про:
- Теорії розвитку людини впродовж життєвого циклу;
- Розуміння інших психотерапевтичних підходів (модальностей)
- Теорії змін;
- Розуміння соціальних і культуральних аспектів психотерапії;
- Теорії психопатології;
- Теорії діагностики і інтервенцій.
ІІ. Власний досвід
Набуття власного досвіду може відбуватися в рамках одного з проектів власного досвіду УСП (робота в групах - не менше 5 років) та/або у вигляді індивідуальної навчальної психотерапії (залежно від напрямку). Набуття власного досвіду (в навчальних групах в рамках освітніх проектів і індивідуального) має на меті:
А) рефлексію основних власних зразків стосунків і ставлення до оточення, а також власних внутрішніх переживань і психічних процесів;
Б) сприяння розвитку особистісних професійних якостей, необхідних для встановлення психотерапевтичного стосунку і психотерапевтичної практики (зокрема, більшої уважності і чутливості в стосунку до інших, здатності більш співчутливого розуміння, тощо);
В) сприяння розширенню діапазону власних переживань різних регістрів і досягнення більшої людської зрілості.
Головною метою власного досвіду є: засвоїти (на власному досвіді) базові положення, які лежать в основі кожного методу психотерапії, отримати доступ до ресурсів саморозуміння і самоусвідомлення, засвоїти (інтерналізувати) не лише професійні якості психотерапевта, а прийняти психотерапію, як частину власного світогляду і частину життя (екзистенціальний підхід).
Набуття власного досвіду є важливим для опанування спеціалізованої теорії психотерапії та психотерапевтичних технік з метою формування власного терапевтичного стилю.
ІІІ. Психотерапевтична практика
Цей блок передбачає практичну діяльність в допомозі особам під постійним професійним керівництвом протягом щонайменше 2-х років.
Ціль психотерапевтичної практики – оволодіння професійними вміннями та формування професійної ідентичності.
Український психотерапевтичний університет та Українська спілка психотерапевтів об’єднує професіоналів, що працюють в різноманітних спеціалізованих установах. Багато установ приймають на практику кандидатів на здобуття психотерапевтичної освіти.
Рекомендується розпочинати психотерапевтичну практику не раніше, ніж після 5 сесій власного досвіду та закінчення пропедевтики психічних розладів і базового оволодіння теоретичними положеннями з обраного напрямку психотерапії після проходження інтерв’ю допуску до супервізії.
ІV. Cупервізія
Можна вказати функції супервізії:
- фаховий нагляд і контроль
- особливий метод рефлексії психотерапевтичної практики у процесі освіти;
- Опрацювання прагнень, проблем і конфліктів, які виникають в контексті професійної діяльності і можуть суттєво впливати на неї.
- Оволодіння психотерапевтичною технікою
Супервізія має на меті підтримати рефлексивні процеси фахівця, аби розвинути ефективніші стратегії вирішення робочих завдань, які вони повинні виконувати у рамках своєї професійної діяльності.
Власний і професійний досвід + супервізія = зменшення професійних помилок Власний і професійний досвід - супервізія = збільшення професійних помилок |
Всі блоки підготовки проводяться фаховими тренерами Українського психотерапевтичного університету та Української спілки психотерапевтів. Тренери УПУ та УСП є фахівцями найвищого рівня із досвідом роботи близько 20 років в галузі сучасної психотерапії та величезним досвідом у суміжних галузях. До навчального процесу залучаються закордонні фахівці в галузі психотерапії, вітчизняні фахівці, що не є в УСП та спеціалісти суміжних галузей.
V. Заключна атестація
Після отримання загальної кількості годин підготовки кожен кандидат проходить заключну атестацію. Заключна атестація проводиться у вигляді заключного колоквіуму, випускного семінару чи конференції та складається з двох частин:
- Захист теоретичної роботи
Теоретична робота є результатом теоретичного дослідження за обраною та затвердженою темою обсягом 15-20 сторінок. До роботи додається не менше однієї рецензії.
- Захист самостійного психотерапевтичного випадку
Здійснюється опис психотерапевтичного випадку, який найкращим чином демонструє оволодіння кандидатом обраним методом психотерапії та ефективність психотерапевтичного процесу. Обов’язковою є континуальна супервізія представленого на заключний колоквіум випадку та рекомендація супервізора.
Успішне закінчення всіх блоків навчання (власний досвід, теорія, практика, супервізія) та захист теоретичної і практичної частини випускної роботи є підставою для:
- Включення в Реєстр психотерапевтів УСП
- Клопотання про присвоєння Європейського сертифікату з психотерапії
що є підставою для здійснення психотерапевтичної практики у більшості країн світу.